welCOme....


MY XTVT : xpdtion 3d2n whaler

salam..17 0gos yang lepas aku dan beberapa rakan dari singapore international airline telah melakukan ekspidisi whaler sejenis kapal layar yang klasik..whaler yang dinaiki lebih kurang 12 orang telah berlepas dari outward bound school pada jam 8 pagi.memang pengalaman yang tak dapat aku lupakan..macam2 terjadi dari awal hingga la hari terakhir.cuma aku jer tak sempat nak rakam bnyak gmbr..
pada hari pertama..aku ditugaskan sebagai kaptain..oars adalah orang yang mendayung.......shift rowlock....shift oars....ai2 kaptain jerit anak kapal aku...redy to give way togheter...deep 1!!! sehingga lah keluar dari pelabuhan..seterusnya di open sea angin bertiup pukul 9. aku menggunakkan ilmu yang diajar untuk instructor untuk membuat tackking..berjaya..kapal berlayar dengan penuh kelajuan..bnyak aku dapat pengalaman dari xpdc ini..cara nak tacking angin..sampai whaler nak terbalik pon ade..memang mencemaskan..
kami sampai di pulau rumbia..kehadiran kami disambut mesra oleh sekumpulan babi yang agak jinak seakan2 kambing..aku heran macam mana babi ini bleh berhijrah begitu jauh dari daratan..selepas naik ke pantai aku memasang hammock untuk tidur malam dan memancing untuk mendapatkan makanan..mandi?? jangan di tanya..xde sumber air tawar untuk aku mandi dan kesudahannya aku tak mandi sehingga ke pagi..kejinakkan babi kat pulau ni terserlah apabila waktu malam..sedap2 aku tido relax jer datang kat bawah hammock teman aku tido..sampai la pagi..buat unggun api pon xlayan mungkin sebab babi neh pon nak dapatkan haba dari api..hari ke 2 mmg paling mencabar..laut agak begelora..angin pun kencang..sekali lagi tugas aku sebagai kapten diuji..whaler yang kami naiki beberapa kali nak tebalik..susah nak buat tackking kerana angin yang datang pukul 11 bertiup dari utara..hasil kerjasama rakan2 kami berjaya sampai walaupon terpaksa mengubah laluan sebenar untuk ke pantai syawal..setelah sampai..masak dan makan..aku tidak melepaskan peluang untuk mandi air perigi..sejuk...bnyak lagi benda yang aku buat dan taktahu macam mane nak cerita..pasang hammock untuk tido..bila air pasang habis sandal aku di hanyutkan air..sedih...tidur malam beselimutkan pasir dan hujan..pengalaman yang x dapat aku lupakan..dan lg 1 kulit memang terbakar tahap rentung..

1 comment:

boo said...

waaaa...cantik skin burn...baru manteeeeep bro...

Post a Comment